Hundeinfo

Vaccination af hund​

Der findes flere forskellige smitsomme sygdomme i Danmark, som kan være alvorlige eller potentielt livstruende for din hund. Der er udviklet vacciner mod nogle af disse, som virker ved at stimulerer hundens immunforsvar, så den bliver bedre rustet til at bekæmpe den pågældende virus eller bakterie.

Det betyder, at hvis hunden efterfølgende bliver smittet, vil den være i stand til at bekæmpe infektionen uden at blive syg, eller ved kun at udvikle milde symptomer, og hurtigere blive rask igen.​

Hvalpevacciner og årlig vaccination:

I Trørød Dyreklinik følger vi som udgangspunkt de vaccine-guidelines WSAVA (World Small Animal Veterinary Association) har udviklet. Vi anbefaler 3 basisvaccinationer når hunden er hhv. 8, 12 og 16 uger gammel, samt årlig vaccination med som minimum den såkaldte kernevaccine derefter. Hos os inkluderer vi yderligere to vacciner som standard, som gives i kombination med kernevaccinen. Da nogle dele af "kombivaccinen" udløber før andre, skifter vi mellem hvilke vacciner vi giver fra år til år, så vi kun giver de vacciner som udløber og dermed ikke vaccinerer unødigt. Se tabellen nedenfor:

Særlige krav (pension/kennel/udstilling/konkurrence):

Vær opmærksom på, at der kan være ekstra krav ved pasning af hund i pension, kennel eller hundebørnehave. På visse træningspladser, til stævner og udstillinger, kan der også være krav om den såkaldte "næsevaccine". Denne beskytter mod både en virus (parainfluenza) og en bakterie (bordetella bronchiseptica), som kan give kennelhoste. Vaccinen skal inhaleres igennem næsen, og dækker en anelse bredere end den kennelhostevaccine, som gives som injektion.

Da kennelhoste opfører sig lidt ligesom influenza hos mennesker, kan man ikke dække 100% ind imod sygdommen uanset hvilken vaccine hunden får. Risikoen for udvikling af alvorlig sygdom er dog markant mindre, når hunden er vaccineret.

Særlige krav (rejse til udlandet):

Når man skal krydse Danmarks landegrænse og ind til Sverige for at køre til Bornholm, eller hvis man skal på ferie til udlandet med sin hund, er der lovkrav om at hunden skal have en gyldig vaccine mod rabies (hundegalskab) og et EU-kæledyrspas. For at rabies-vaccinen er gyldig, skal den være givet mindst 21 dage inden indrejse. Herefter holder den i 1-3 år (afhængigt af mærket).

Nogle lande har yderligere krav om ormekur inden indrejse og evt. diverse papirer, som skal være udfyldt af en dyrlæge fra Fødevarestyrelsen. Læs evt. mere om rejse med hund her

Vaccination til drægtige tæver:

Ønsker man at få hvalpe på sin tæve, kan det være en god idé, at give en vaccine mod herpes. Herpes kan give stor dødelighed blandt nyfødte hvalpe, og kan ikke behandles.

Man kan derimod godt beskytte hvalpene ved at vaccinere tæven. Vi anbefaler at vaccinen gives første gang 1 uge før/efter parringstidspunkt og anden gang ca. 1-2 uger før forventet fødsel

Dette siger vores kunder

Se hvad andre siger om os:

"I trygge hænder"

Fantastisk klinik med god og kompetent service - de bringer det det professionelle med det personlige ind i behandlingerne og man føler sig i gode trygge hænder

Cecilie Clante

"Super behandling"

Super kompetent behandling af min hund med Water/Swimmer's Tail. Hund fik både kiropraktik og akupunktur og havde det markant bedre allerede umiddelbart efter.

Sølvi Degnegaard

"Kan varmt anbefales..."

Omhyggelige, imødekommende, dygtige og ikke mindst virkelige gode til at håndtere dyrene så de føler sig trygge. Jeg kan varmt anbefalede klinikken.

Erica Magnusson

Se flere anmeldelser på Facebook​

Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret

Vi deler løbende opslag på Facebook og Instagram med aktuel information, samt deler små øjeblikke fra vores hverdag​​

Ønsker du at kontakte os?

Trørød Dyreklinik

Trørødvej 58, ​2950 Vedbæk

Klik her for rutevejledning

Kontaktoplysninger